Een expo met een originele focus

Xpo Center Bruges brengt grafisch werk dat Picasso maakte tussen 1930 en 1970. Elke gravure of lithografie is een origineel werk, door de kunstenaar zelf vervaardigd.
Xpo Center Bruges brengt, met 300 originele werken, een indrukwekkend grote en belangrijke collectie gravures en lithografieën. In Noord-Europa exposeert enkel het Kunstmuseum Pablo Picasso Münster een even omvangrijk grafisch oeuvre.
Naast de grafiek zijn er ook enkele originele creaties in aardewerk.

Picasso wordt beschouwd als één van de meest toonaangevende en invloedrijke kunstenaars van de 20ste eeuw. Zijn creatieve technieken, vernieuwende stijl(en), politieke standpunten en bijzondere levensvisie maken hem tot een kleurrijk figuur.

Picasso was schilder, tekenaar, beeldhouwer, grafisch kunstenaar en keramist. Hij creëerde bijna 50.000 kunstwerken op en met allerhande materialen. Zowat 30.000 daarvan waren grafische werken en Picasso vervaardigde ook bijna 3000 keramieken.

 

WANDELING DOOR HET KLEURRIJKE LEVEN VAN DE ARTIEST

Een chronologisch parcours, aangevuld met thematische accenten, leidt de bezoeker langs de hoogtepunten van het leven en werk van de meester. De ruimtes – nu eens intiem, dan weer helder en ruim – stralen rust uit zodat de bezoeker optimaal kan genieten. Drietalige informatieborden geven toelichting. Een filmpje, gemaakt door de Belgische cineast Paul Haesaert, toont Picasso aan het werk in zijn atelier in Vallauris.

Er zijn schilders die de zon in een gele vlek veranderen, maar er zijn er ook die dankzij hun kunst en intelligentie een gele vlek in een zon veranderen.

/ Pablo Picasso

WAAROM GRAFISCH WERK

Picasso kende heel goed de mogelijkheden van de grafiek. Door grafische werken te maken konden kunstenaars een ruimer publiek bereiken lang voor het digitaal verspreiden van kunstwerken mogelijk werd. Zo gaven ze bekendheid aan hun stijl en talent. Vanuit artistiek oogpunt is de waarde van een werk dat in beperkte en genummerde oplage vermenigvuldigd werd, even groot als dat van een uniek stuk. Het bevat evenzeer de heel eigen stempel van zijn maker.

 

 

EEN LITHO, MAAR BOVENAL EEN PICASSO

Het grafisch werk van Picasso is van uitzonderlijke kwaliteit.

Hij creëerde het met veel zorg en op zijn eigen manier: hij schilderde rechtstreeks op de plaat of ondergrond, nu eens met een hand of vinger, dan weer met een penseel of een borstel
Tijdsgenoot Miró zei daarover: ‘Zo’n gravure heeft dezelfde klasse als een schilderij!’

In de grafische werken zie je de evolutie van de kunstenaar als grondlegger van het kubisme, als schepper van een eigen vorm van surrealisme, als liefhebber van vrouwen, als bewonderaar van Afrikaanse kunst, als vredesactivist. Alle thema’s die in zijn andere werken naar voren komen, komen in zijn grafische werken aan bod.

Picasso, bezeten van vernieuwing en vormvrijheid, experimenteerde volop met de grafische technieken. Hij legt zich toe op etsen, aquatint, lithografie, linogravure, monotype … en telkens weer vernieuwt hij het genre door de gangbare techniek aan te passen en naar zijn hand te zetten.

Techniek is belangrijk, op voorwaarde dat je ze zodanig veel toepast dat ze volledig verdwijnt.

/ Pablo Picasso

Deze series, aanwezig in Xpo Center Bruges, worden beschouwd als de meest representatieve en opmerkelijke die Picasso heeft gemaakt:

– De lichtdrukken van André Villers
– De etsen bij L’Histoire Naturelle van Buffon
– De metamorfoses van Ovidius
– De schriftjes van La Californie
– Le goût du bonheur: erotische serie

Wie geeft de menselijke figuur correct weer? De fotograaf, de spiegel of de schilder?

/ Pablo Picasso

De expo met de werken van Picasso kan uitgebreid worden met een tentoonstelling met werken van tijdsgenoot Joan Miró. Een combinatie van beide expo’s dompelt de bezoeker onder in de tijdsgeest waarin het kubisme en het surrealisme volop tot ontwikkeling kwamen.

Miró is net als Picasso een Spanjaard, maar de twee kunstenaars hebben elkaar voor het eerst ontmoet in Parijs.

 

EEN VAN DE GROOTSTE SURREALISTEN

Beroemd omwille van zijn lithografieën, gravures en etsen staat Miró vooral bekend als één van de grootste surrealisten van zijn tijd. Gedurende een periode duiken eenvoudige meetkundige vormen en lijnen in zijn werk op, later elementen van de Amerikaanse kunst van de jaren ’60 van de twintigste eeuw. Met zijn hang naar minimalisme zet hij zich af tegen buitensporige consumptie en overdaad. Hij ontwikkelt een erg herkenbare stijl met opvallende kleurvelden.

 

EEN TEKENTAAL DIE KINDEREN AANSPREEKT

Met zijn terugkerende figuren, sterren en zonnen poogt Miró te ontsnappen aan het negatieve van de wereld die hem omringt en een eigen universum van hoop te scheppen.

In zijn werk komt zijn liefde voor het poëtische naar voren en we zien invloeden van het primitieve en kinderlijke.

Dat verklaart ook waarom kinderen zich over het algemeen erg voelen aangetrokken tot het oeuvre van deze meester.

 

Miro-7

Bereid je bezoek voor

Picasso paste in zijn grafische oeuvre tal van druktechnieken toe.
Hier vind je een overzicht en beschrijving van grafische technieken.

 

Gravure

Een gravure is een afdruk die rechtstreeks in een plaat (van metaal, glas…) is gekrast. Het is de voorganger van de ets.

 

Ets

Een ets is een afbeelding gemaakt door zuur te laten inwerken in lijnen die worden aangebracht in een vernislaag op een koperen of zinken plaat.

 

Aquatint

Bij aquatint wordt gebruikt gemaakt van een harslaag die de plaat beschermt of open laat. Hars is bestand tegen het zuur dat gebruikt wordt om de tekening in te bijten. Zo kan men volledig witte vlakken verkrijgen waar verwarmd hars zich aan de plaat hecht.
Aquatint kan achteraf worden ingekleurd of men kan meteen met gekleurde inkt werken en een kleurenaquatint maken.

 

Droge naald of diepdruk

Een droge naald of diepdruk wordt met een fijne, staalharde etsnaald in een plaat van koper, zink, plastiek…gekrast. Door het krassen ontstaat een randje waaronder zich de inkt hecht. Bij het afdrukken ontstaat dan een fluweelachtige lijn.

 

Houtgravure

Een houtgravure wordt gegraveerd of ‘gestoken’ in de harde, kopse kant van hout, in een blok gezaagd zodat je de jaarringen ziet.

 

Linosnede

Een linosnede is vergelijkbaar met een houtsnede, maar dan op een plaat in linoleum. Het snijden in de plaat is makkelijker, waardoor er meer vloeiende lijnen ontstaan, maar de linosnede is vaak grover van tekening en er is geen nerfsnede van het hout.
De tekening wordt in spiegelbeeld gemaakt en rond de afbeelding die moet blijven staan wordt het linoleum weggesneden.
Pablo Picasso introduceerde een nieuwe methode, ‘épreuves rincées’ (gewassen proeven) waarbij de papieren afdruk werd gewassen in water of inkt op waterbasis.

 

Lithografie of steendruk

Lithografie of steendruk maakt gebruik van het vet in het tekenmateriaal en de drukinkt. Lithografie is mogelijk omdat vet en water elkaar afstoten. Met vet tekenmateriaal wordt op poreuze kalksteen getekend. De tekening wordt met arabische gom (een soort in water oplosbare hars van de Acaciaboom) gefixeerd. De gom maakt de delen van de steen die niet betekend zijn (nog) ontvankelijker voor water. Het hele oppervlak wordt bevochtigd en er wordt drukinkt aangebracht die enkel aan de geoliede lijnen van de tekening blijft hangen. Het beeld moet in spiegelbeeld op de steen worden aangebracht, want papier komt in direct contact met de steen.
Lithografie in de handen van een kunstenaar zoals Picasso kan zeer gedetailleerde nuances weergeven.

 

Monotype

Monotype of monoprint is een druktechniek waarmee maar één afdruk kan gemaakt worden. Op een plaat wordt met inkt of verf getekend en terwijl de tekening nog nat is, wordt die afgedrukt op papier. Het afdrukken van de tekening in plaats van het rechtstreeks werken op papier, zorgt voor een zachtere lijn en voor een weergave in spiegelbeeld.

NL | FR | EN